Update vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Ohope Beach, Nieuw Zeeland van Suzanne - WaarBenJij.nu Update vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Ohope Beach, Nieuw Zeeland van Suzanne - WaarBenJij.nu

Update vanuit Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

04 November 2014 | Nieuw Zeeland, Ohope Beach

Hallo allemaal,

Bij deze weer een update vanuit het prachtige NZ.
Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin!
Op de SEH zie ik veel interessante patienten, leuke collega's en al veel acute situaties gezien (een hartinfarct waarvoor trombolyse, een SVT van 220/min waarvoor adinosine en 8 seconde flatline en een VT waarvoor geshockt werd)
Verder hebben we iedere dag een uur onderwijs, een combinatie die het co-schap erg leerzaam maakt.
Ook het Engels praten met collega's en patienten gaat al een stuk soepeler dan de eerste week, alleen bij specifieke termen struikel ik soms nog wat over mijn eigen woorden.
Na het werk (de dagdienst is hier al om 4 uur afgelopen) ga ik vaak met Anke nog een stukje wandelen, fietsen of over het strand lopen.
Zo kom ik mijn dagen heerlijk door :)

Afgelopen weekend heb ik een geweldig weekend gehad!
Het begon vrijdagavond met een halloween/verjaardagsfeestje. Gelukkig was ik vantevoren op de hoogte gebracht van de lokale gebruiken, zo neem je zelf eten en drinken mee en keken ze erg raar op van het idee om vrienden geld te geven wanneer ze een feestje geven.
Op zaterdagochtend vertrok ik met 2 arts-assistenten, de vriend van een van de assistenten en twee andere geneeskunde studenten naar Rotorua, een stadje met in het centrum een rotte eieren lucht! (Komt door de zwavelbronnen daar).
De trip begon met 2 uur mountainbiken in een geweldig mooi park. Wat hierbij ook opvalt is dat als je een fiets huurt je niet hoeft te betalen voor de extra's als een helm (verplicht tijdens fietsen in NZ) of een zadelhoes.
Na het fietsen en de lunch gingen we naar de luge, een soort karten maar dan met zwaartekracht ipv een moter. Heel grappig om te doen, vooral toen Dan en Samantha (de asssitent en der vriend) Mario en Luigi pakken aan deden en ik met de go-pro camera op mijn helm allemaal filmde (filmpjes en foto's volgen nog :D)
Na deze activiteiten gingen we door naar de hot/cold pool, dit zijn een hete (ongeveer 40 graden) rivier en een koude rivier die in elkaar overgaan. Je kunt zelf de plek kiezen met de beste temperatuur, 10 cm naar een andere kant toe is het water warmer/kouder, heel bijzonder fenomeen.
Daarna nog even langs de kokende modderpoel gereden, en toen lekker uit eten bij de Thai en volgends goed NZ gebruik redelijk vroeg naar bed en weer vroeg op.
Zondagochtend gingen we uitgebreid ontbijten in Rotorua, en ik vond french toast met vers fruit wel lekker klinken. Lekker was het zeker, maar ook wel zo'n enorme hoeveelheid dat ik tot het avondeten helemaal niets meer hoefde te eten ;)
Daarna gingen we naar het adrenalin forest, een soort bomenklimpark. Na wat gestuntel met alle zekeringshaken konden we de bomen in en op toch best grote hoogte koorddansen, tussen touwlussen doorklimmen en bij de 'flying fox' naar beneden zoeven.
Na 2,5 uur had iedereen pap-armen en zijn we terug gereden naar Ohope.
Terug bij Anke kon ik net snel mijn tassen neerzetten en door in de auto naar de boerderij van vrienden van haar voor een ' muster'
Hierbij gaan ze de schapen met honden naar een andere weide leiden. Heel bijzonder om de gigantisch grote boerderij (13.000 hectaren) te zien, met 25.000 schapen.
Gelukkig mochten wij gewoon meekijken hoe de schapenhouder met fluiten de honden aanstuurde. Er waren blafhonden en 'ooghonden', die de schapen verplaatsen door ze heel intens aan te kijken (en ook echt niet blaffen tijdens het 'werk')
Al met al een heel erg volgepland, actief en super leuk weekend! (De foto's volgen nog via facebook)
Toen ik maandag wakker werd en het bewolkte weer buiten zag, kostte het me toch net wat meer moeite dan normaal om op te staan ;)

Gelukkig heb ik deze week alweer allemaal leuke dingen om naar uit te kijken, zo ga ik vrijdagavond met de twee andere geneeskunde studenten kayaken bij volle maan (afsluiting met warme chocomel :) ), en zondag ga ik samen met Anke onze eerste surfles bij de buurman doen!

Er zijn in de afgelopen weken sinds ik hier ben al een paar dingen opgevallen die anders zijn in NZ in vergelijking met NL:
- Half 10 betekent in het Engels 10:30, dit blijf ik erg verwarrend vinden
- Bij feestjes neem je (vaak) je eigen eten en drinken mee, ook bij een verjaardag (geen cadeautje)
- Ze kijken je aan alsof je belachelijk bent als je denkt dat je voor het water in een restaurant moet betalen
- De SEH is gratis en voor de huisarts moet eigen risico worden betaald, waardoor mensen met weinig geld voor een herhaalrecept liever naar de seh komen dan naar de huisarts gaan.
- De tijd!! Afspreken voor skype blijft soms wat lastig (jouw morgenvroeg of mijn morgenvroeg?)
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het blijft soms nog wennen maar het gaat steeds beter en het is gewoon genieten hier :)

Heel veel liefs vanaf de andere kant van de wereld!

  • 04 November 2014 - 09:03

    Els:

    Lieverd, wat maak je toch ontzettend veel mee in zo'n betrekkelijk korte tijd. En wat heerlijk dat je ons allemaal mee laat genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 14 Okt. 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 4434

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 06 Februari 2015

Co-schap in Whakatane

Landen bezocht: